Followers

Monday, May 30, 2011

'Dunia' Ini

Bak kata rakan seperjuanganku Fiha,dunia ini kejam dan siapa yang jatuh dan selepas itu bangkit sahaja yang mampu melalui duri2 dan onak2 perjalanan dunia ini. Dunia ini kalau mahu naik kena mencantas orang lain,kena mengipas yang di atas dan harus hipokrit sehipokritnya untuk hidup! Kejam sungguh dunia yang aku ceburi ini,lantas di mana ruang dan peluang yang ada untuk aku terus berkarya? Di mana tempat orang yang telus mahu berkarya di sini? Harus dengan mulut maniskah? Dengan mengampukah? Haruskah aku baik dengan orang atas,gedik2 sikit,manja2 sikit,propa buat kerja kat atas meja tinggi menggunung dengan segala macam kertas dan buku? Nyatanya aku tidak pandai menyisip lakonan sebegitu di pentas dunia ini. Dan aku hanya seorang pengkarya yang pendiam,memendam rasa perbuatan dan amarah akan hipokrasi sekeliling dan hanya berbicara yang penting2 aje yang rasanya tempatku bukan di sini. Mana arah yang harus aku tuju? Kerana aku sudah tidak sanggup menyaksikan kemunafikan industri ini. Industri ini kotor!

1 comment:

Anonymous said...

Industri ini memang kotor! Namun kita perlu menelan kekotoran ,sama ada kita menghadamnya menjadi sesuatu yang juga 'kotor' atau kita memuntahkanya menjadi satu 'perjuangan'. Perjuangan di dunia yang kejam dan kotor inilah akan membawa kita mengenal erti kehidupan...dimana kita meletakkan diri kita di dunia kotor ini ? Disebelah barat? atau sebelah timur? kita yang tentukan .Pilihan di tangan...sabar yea Kak Yan...