Followers

Wednesday, December 07, 2011

It's Not Easy To Be ME


Dari minggu lepas, seorang daripada teman lamaku menelefon. Ida memang selalu keep in touch dengan aku walau sudah jauh beberapa tahun kami meninggalkan zaman 'office' sebagai eksekutif dekat sebuah syarikat saham terkemuka Malaysia di Jalan Raja Chulan masa tahun 2000 dulu. Kini dia dah berkahwin dengan suaminya, seorang staff di CELCOM dan dikurniakan 3 orang anak.

Ida menebak demi menebak soalannya kepadaku. Tiba-tiba terpacul. "Yan,seronok tak jadi janda?". Aku diam sesaat,dengar pertanyaan Ida. Kemudian aku ketawa kecil. Aku tanya "Kenapa ko tanya aku soalan macam tu?". Dia kemudiannya menjawab, "tak ada la...aku tengok ko happy aje,dah lama kan ko jadi janda?"...aku jawab..."Ya,sudah 8 tahun,nak masuk 9 tahun..". Ida terus dan terus bercerita...kesimpulannya aku merumuskan ianya adalah masalah rumahtangga yang dia alami. Dia sudah lama menanggung beban derita,dah lama berendam air mata. Maka dia memutuskan untuk 'pergi' dari rumahtangganya itu. Dalam erti kata lain mahu bercerai. Aku mengeluh berat, bila dia seakan memutuskan itu. Aku lemparkan kata-kata dan nasihat lewat perbualan kami petang itu...."Ida,bukan mudah tau nak melalui status ni"...dia tanya..."kenapa,ko elok aje...?"...aku cakap..."tolonglah jangan jadikan aku sebagai contoh,sebagai idola ko"..."bukanlah Yan,ko happy aje...senang aje hidup ko...boleh je hidup tanggung anak-anak ko sorang2"...aku cakap itu yang korang nampak luaran, dalam hati aku?"..Ida terdiam.

Kalau aku boleh pergi ke satu-satu wanita yang mengalami masalah rumahtangga, aku nak berpesan pada tiap-tiap satu daripada diorang ni untuk berusaha menyelamatkan rumahtangga diorang ni. Sebab? Sebab betapa peritnya bila bertukar status...status ini bukan sebebas mana pun,bukan korang boleh terbang bebas berterbangan....bukan dan bukan....Jangan ingat,takde suami...korang boleh bebas buat apa je. Aku 'bebas' dalam erti kata aku sendiri. 'Bebas' cari duit tapi masih perlu kembali ke 'pangkal' demi anak-anak aku, dalam apa jugak yang aku lakukan. Memang ye,aku bebas keluar malam,balik pagi...tapi sejauh mana kita mahu terbang bebas sebegitu? Lama-lama korang akan perlu dan memerlukan seseorang di sisi,untuk meluah rasa...membuang pendam bisa yang ada dalam hati. Jadi bukan mudah ya...dan status ini tetap 'serong' jugak di mata masyarakat yang skeptikal. Cuma aku ni jenis yang buat tak tau dan tahu apa yang aku buat aje, maka aku terus-terus aje melangkah tanpa henti. Janji Mak dan keluarga tau apa yang aku buat. Itu cukup.

Pada teman-teman aku yang segelintir menjadikan aku idola,terima kasih. Untuk menjadikan kalian positif tabah menempuh hidup,ya aku OK. Tapi untuk terus pergi suka-suka 'lari' daripada status korang,aku kecewa....aku terasa berdosa pulak sebab aku yang korang jadikan contoh boleh hidup sorang. Hakikatnya aku bertatih-tatih mendaki hidup ni sampai akhirnya. Apa yang aku dapat hari ni bukan diraih sekelip mata. Sepanjang hidup sendiri, betapalah banyak air mata yang tumpah dan sebak yang membuatkan mata berkaca-kaca jernih...acapkali.

So korang,please siapa yang ada rumahtangga..please take care of your marriage. Ada yang boleh diperbaiki,baikilah. Ada yang terluka,terpendam..luahkanlah..kerana pasangan itulah juga yang akan bersama ke syurga dan menuntun membawa ke 'sana'. Kecuali sudah bertahun-tahun korang bertahan dan apa pun keadaan memang menjadi semakin genting dan tidak dapat diselamatkan. Tapi apa pun cubalah pertahankan dan cubalah untuk setia. Aku bangga mempertahankan rumahtanggaku,bangga setia dengan perkahwinan dahulunya....walau sebenarnya aku boleh menongkah arus. Korang,please sayang rumahtangga OK.

It's Not Easy To Be Me - Five For Fighting

I can't stand to fly
I'm not that naive
I'm just out to find
The better part of me

I'm more than a bird
I'm more than a plane
More than some pretty face beside a train
It's not easy to be me

Wish that I could cry
Fall upon my knees
Find a way to lie
About a home I'll never see

It may sound absurd:but don't be naive
Even Heroes have the right to bleed
I may be disturbed:but won't you conceed
Even Heroes have the right to dream

It's not easy to be me

Up, up and away:away from me
It's all right:You can all sleep sound tonight
I'm not crazy:or anything

I can't stand to fly
I'm not that naive
Men weren't meant to ride
With clouds between their knees

I'm only a man in a silly red sheet
Digging for kryptonite on this one way street
Only a man in a funny red sheet
Looking for special things inside of me

It's not easy to be me..........


* Sms Ida baru masuk dan dia bertanya lagi,apa yang harus dilakukannya. Aku memberi cadangan untuk dia dan suami ke Pejabat Agama sahaja untuk menjalani sessi kaunseling. Pejabat Agama bukan untuk kes bercerai berai sahaja, tapi mereka juga berusaha menyelamatkan rumahtangga. Semoga dia beroleh penyelesaian yang terbaik dengan suaminya.

2 comments:

Nor Faznita Bt Mohd Noor said...

Good posting. Yeah, its not easy to be you. I understand. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul kan Yan. Alhamdullilah, Yassin is doing well in his study.

Hujan sebelum Pelangi...

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin said...

thanks Sis Faz...
InsyaAllah...hehe

Terima kasih atas doanya dan trimas juga kerana sudi membacanya...:)