Followers

Saturday, April 03, 2010

Dalam Naungan CintaMU


dalam naungan cintaMu
aku yang luluh menjadi sembuh
dalam percik percik air mata
menangisi asa sang Pencipta

dalam naungan cintaMu
aku melangkah walau pun payah
aku tatihkan setiap tapak ini
dengan sabda dan menyintaiMu
lebih dari segala makhlukMu

dalam naungan cintaMu
kalungkan aku bahagia
sisip sisip keluh jauh derita
mengisi robek robek pecahan takdir
yang datang selaksa menghimpit
lagukan aku bait bait melankolik

dalam naungan cintaMu
aku sangat ingin merenung jajar langit yang putih
perlahan lahan bertukar warna
di tepian dermaga usang
lantas berteduh dalam senja lazuardi


Update : Proposal adik Elmaaniq yang ku hantarkan melalui produksi Abg Daud telah lulus di Hijrah TV lewat sessi pitching lalu. Sitcom islamik sebanyak 13 episod itu akan ditulis oleh Elmaaniq dan isteri serta aku. Mohon segalanya berjalan dengan lancar dan tidak ada aral.

3 daripada 4 proposal ku di satu produksi telah diterima. Maka mereka mula mengkehendakiku untuk menulis 10% daripada skrip penuh untuk mereka sendiri. Aku rujuk perkara ini kepada Abg Mazelan Manan dan Kak Maizurah Ederis. Terima atau tidak di stesen TV itu persoalan ke dua,kata dua OTAI ini mereka harus membayar titik peluh kita dan layangan layangan tinta kita itu ..WAJIB!. Sinopsis juga seharusnya berbayar,kalau ikutkan. Keluhan Ayuni Zamani bila treatment 13 episodnya tidak dibayar oleh seorang pengarah terkemuka menakutkan aku. Antara maruah dan mahukan job. Kalau mintak,takut job terlepas...yerlah untuk penulis baru dan bertatih macam aku perlukan job itu. Tetapi mereka juga harus celik hati dan mata untuk tahu 'harga' manuskrip tersebut. Setiap fasa proses juga mereka harus sedar dan tahu sekian sekian bayaran untuk proses 10% skrip awal,setelah approved by tv station dan pre pro untuk berikutnya. Mereka harus tahu itu!

Seperkara lagi,aku sering kali buntu dalam bagaimana untuk follow up dengan sang produksi,sang penerbit yang bertindak dalam membuat keputusan sama ada sinopsis ku di TOLAK,di TERIMA atau perlu di EDIT. Bagaimanalah untuk aku yang baru ini untuk
tahu akan status status sinopsis mahu pun proposalku itu. Segelintir penerbit dan rumah rumah produksi tidak ada yang memberitahu akan status cerita ceritaku. Paling tidak pun mereka harus respond kepadaku,bukan diam! benar, kalau bagus mereka akan terima dan panggil. Tetapi jika tak bagus pun,respondlah. Kerana sebagai penulis tentunya kita ada perancangan. Ibarat menjual barang bagiku. Seorang abang yang bertindak sebagai 'Art Director' ada mengatakan padaku. " Yann,sekarang ni..kau main pancing aje,umpan kena cantik...dan tengok ikan mana yang timbul". Ialah begitulah,tetapi untuk penerbit dan rumah produksi di luar sana sekali lagilah aku berpesan 'TOLONG RESPOND AKAN SINOPSIS AKU'....aku berpesan sangat2..!

No comments: