Followers

Sunday, April 11, 2010

Legasi 'Nanamya Production'



...synopsis,proposals,company profile,tv station,hours,investor,collaboration...

Walau terlalu awal untuk aku katakan. Hasil networkingku terdapat sebuah syarikat pensil terkemuka di Mumbai India berminat akan hasil penulisanku dan mereka berminat untuk berkolaborasi denganku bagi menulis skrip untuk iklan komersial pensil mereka bagi siaran TV India. Begitu juga dengan negara serumpun iaitu Indonesia,beberapa teman teman penulis skrip dan sutradara di sana dalam rangka awal mahu berkolaborasi denganku. Aku dalam usaha menyiapkan proposal bagi beberapa pihak yang ada minatnya untuk melabur. Begitu juga dalam usaha memperlengkapkan company profileku untuk diberi kepada stesen TV. Moga moga usaha dan tekad ini membuahkan hasil yang aku inginkan bagi memulakan projek projek drama di bawah labelku sendiri iaitu 'Nanamya Production'.

October 2008,Nanamya Production aku tubuhkan hasil gabungan nama aku dan 2 malaikat kecilku itu. Malah 2 malaikat kecilku itu sudah aku beritahu awal awal akan penglibatan mereka di dalam menerajui Nanamya Production yang sudah aku tubuhkan untuk mereka meneruskan legasi ini. Sememangnya sejak mula berkenal kenal,bergiat di dalam bidang ini aku sudah tanamkan mahu ada labelku sendiri.Aku mahu ada rumah produksi sendiri,walau aku perlu bertatih tatih meniti batas batas dugaan perjalanan sebelum jaya. Jika aku tidak bermula sekarang,bila lagi? Yang penting aku telah bermula,dari tidak bermula langsung. Kejayaan demi kejayaan beberapa nama yang sebelum ini kecil dan kerana hasil usaha keras mereka membawa hasil yang membanggakan kepada rumah produksi mereka. Aku bangga dengan mereka dan mengapa mereka boleh,aku tidak ? Pinginku Nanamya Production berdiri sama gahnya seperti produksi lain yang bisa membawa tahap drama Malaysia ke suatu peringkat yang membanggakan. Aku mahu jadi seperti sifooku 'Shahrulezad Mohameddin' yang bermula daripada profesi sebagai penulis skrip dan kemudian melangkah tanpa menoleh lagi sehingga membuka empayarnya sendiri di bawah labelnya sendiri. Begitu juga dengan Kak Erma Fatima,Wan Hasliza dan beberapa nama lagi. Aku harus belajar dan bertatih tatih. Ini bukan cerita pandai sehari dua,tetapi harus melalui proses proses pelajaran bangun dan jatuh.

Suatu masa dan ketika akan sampai waktunya di mana lakon layar dan arahan adalah dari hasil tanganku sendiri dan yang penting di bawah labelku sendiri. Aku yakin itu. Aku harus membina empayar sendiri dan tidak takut gagal dalam mencuba. Team untuk memulakannya sudah ada,cuma modal sahaja yang menjadikannya lambat untuk bermula. Aku harus dapatkan slot air time/hours dulu dari stesen TV terbabit dan bila sudah dapat,insyaAllah investor akan datang. Ya Tuhan,kuatkan semangatku,apa lagi saat saat berjuang dengan kerjayaku yang menuntut kelangsungan hidupku dan anak anak. Sementelah dengan pelbagai stress yang perlu aku tangani tambahan jika ianya bukan di dalam padang permainanku sendiri, seperti kata seorang adik. Aku makin sibuk dan sibuk dengan rutinku menulis setiap hari di bank skripku. Ini adalah produkku untuk ku teruskan kesinambungannya melalui 'Passion'ku. Mungkin juga aku sudah jelak dengan pihak pihak tertentu yang tidak menghargai akan jerih perih dan karyaku. Maka jika mereka tidak berminat,tidak apa...aku sendiri yang akan meneruskan legasi karya karyaku ini. Menyiapkan company profile,proposals untuk investor dan stesen TV dan pelbagai lagi yang aku tatih tatihkan dengan seribu azam untuk memulakan sebuah yang bernama legasi. Booked untuk mengikuti kursus penulisan skrip,pengarahan dan penerbitan dengan sifooku Shahrulezad Mohameddin lagi. Pendek kata,biar aku sudahi dengan 2010 dengan sesuatu yang aku boleh mulakan dari bawah own labelku sendiri. Itu targetku! Titik !

asa ku,menadah tangan menghimpun doa buatMu
pecahan pecahan luka dan duka yang menghiris
menjadi tali temali buat air mata satu satu
menjadi saksi
akan perih jerih memartabatkan,meneruskan sebuah
kehidupan..
Maha SuciMu Ya Rabbul Izzati
kurniakan aku,apa yang aku hajati
selagi tidak bersimpang siur di bawah jajahanMu..


: meraih rindu
jauh....


Sheila On 7 – Melompat Lebih Tinggi (OST 30 Hari Mencari Cinta)

Kita berlari dan teruskan bernyanyi
Kita berjalan berpelukan mentari
Bila kuterjatuh nanti
Kau siap mengangkat aku lebih tinggi
uh uh uh..

Semua kepedih yang telah kita bagi
Layaknya luka yang telah terobati
Bila kita jatuh nanti
Kita siap tuk melompat lebih tinggi

Bersama kita bagai hutan dan hujan
Akupun ada karna kau telah tercipta

haa aa…

Kupetik bintang
Untuk kau simpan
Cahayanya tenang
Berikan kau perlindungan
Sebagai pengingat teman
Juga sbagai jawaban
Semua tantangan

Kupetik bintang
Untuk kau simpan
Cahayanya tenang
Berikan kau perlindungan
Sebagai pengingat teman
Juga sbagai jawaban
Semua tantangan

[ Interlude ]

Sebelum waktu memisahkan dan kita tertipu*
Sebelum dewasa menua memisahkan kita
Tentukan jantung kita akan selalu seirama
Bila kau rindu aku..

Kupetik bintang
Untuk kau simpan
Cahayanya tenang
Berikan kau perlindungan
Sebagai pengingat teman
Juga sbagai jawaban
Semua tantangan

Kupetik bintang
Untuk kau simpan
Cahayanya tenang
Berikan kau perlindungan
Sebagai pengingat teman
Juga sbagai jawaban
Semua tantangan

3 comments:

nurul habibatul amini said...

Kak Yan, TANIAH! saya mendoakan kejayaan kak Yan di sini!!! LOVE U!

mata coklatbiru said...

matacoklatbiru doakan semoga akak akan berjaya mengukuhkan empayar akak bukan sahaja di Malaysia, tapi juga seantero dunia, inshea-allah..
rezeki ada di mana2 kak, kite je mengorak langkah utk carik mane jalan rezeki ni kan? kan? kan? :)
all the best kak :)

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin said...

Nurul~ianya baru permulaan sebuah legasi. Tetapi lebih baik bermula,dari tidak bermula langsung :-). Thanks for the support dik!

matacoklatbiru~Thanks dear,di atas segala sokongan selama ini. Akak akan mengorak langkah,walau seribu halangan menduga. Tekad! :-)