Followers

Monday, July 06, 2009

Harapan Hari Esok

Harapan Hari Esok di TV2 (lakonan Benjy, Zizie Zulkifli, Normah Damanhuri, Dato' Rahim Razali


Di tepi pantai, di atas sebuah bangku batu...

Lelaki: Awak sayang saya tak?
Perempuan: Sayang
Lelaki: Banyak mana awak sayang saya?
Perempuan: Banyak mana awak nak saya sayang awak?
Lelaki: Saya nak awak sayang saya macam pasir yang ada kat pantai, kat lautan
Perempuan: Boleh
Lelaki: Kalau saya miskin papa kedana, awak sayang saya tak?
Perempuan: Sayang
Lelaki: Betul ke sayang?
Perempuan: Betul, saya sayang sangat kat awak
Lelaki: Kalau saya sakit?
Perempuan: Saya jaga awak
Lelaki: Kalau saya mati?
Perempuan: Kenapa suka cakap macam tu?!


Dalam satu babak, entah kenapa, aku menangis bila dialog di atas dilafazkan. Pertama kali aku melihat drama ini di RTM,hati sudah mula tersentuh sayu. Aku masih ingat jalan ceritanya, berkisar tentang Adam (Benjy) dan Safiah (Zizie Zulkifli) yang bercinta. Pada awalnya percintaan itu mendapat tentangan daripada ibu bapa Safiah kerana Adam yang menderita suatu penyakit kanser. Ibu bapa Safiah amat bimbangkan akan masa depan Safiah bila mahu hidup bersama Adam. Tetapi kuasa tuhan siapa dapat menyangkal jika itu sudah jodoh dan ketentuan,jika jodoh sudah ditakdirkan.Adam dan Safiah akhirnya berkahwin. Safiah pasrah dan menerima akan segala ketentuan dan takdir hidupnya dan sudah bersedia akan apa sahaja. Safiah mahu menjaga Adam sehingga ke nafas terakhir,kerana sering Adam lafazkan yang dia akan meninggalkan Safiah. Safiah mengandung dan sampai masanya..melahirkan. Benar Tuhan itu telah menentukan segalanya, Safiah meninggal semasa melahirkan. Aku sudah agak endingnya yang opposite bila melihat dari gerak geri Benjy. Benjy yang sakit,mendambakan Safiah yang akan menjaganya...alih alih Safiah yang pergi meninggalkannya dengan amanah mereka dengan seorang anak.

Ada la kali ke dua RTM menyiarkan kembali drama ini. Aku tetap menangis, walau aku sudah tahu jalan cerita. Aku tidak tahu siapa penulis skripnya dan pengarahnya. Tetapi bagi aku cukup cerita ini membuatkan hati aku tersentuh. Aku harap RTM dapat menyiarkan drama ini semula.

Moralnya,cinta bagi aku bukan setakat mengasihi. Tetapi menerima apa juga ketentuan pada pasangan. Katakan menyintai seorang yang akan mati,yang menderita sakitnya dan dikatakan oleh doktor akan hidup dalam tempoh sekian sekian lama. Cinta sejati membenarkan untuk kita terus berjuang meniup semangatnya untuk terus menghadapi kehidupan. Ajal dan maut semuanya di tangan tuhan,doktor hanya boleh meramal. Tetapi segala galanya dengan kuasa-NYA. Dan kita tidak tahu, alih alih kita yang sihat walafiat ini yang pergi dahulu daripadanya. Apa pun ketentuan-NYA kita terima dengan hati terbuka.

...Romance~Ku Ingin Kamu

demi semua yang aku jalani bersamamu
ku ingin kau jadi milikku
ku ingin kau di sampingku

tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cinta
dan hanya dirimu yang bisa
membawa surga dalam hatiku

ref:
ku ingin engkau menjadi milikku
aku akan mencintaimu
menjagamu selama hidupku
dan aku kan berjanji
hanya kaulah yang ku sayangi
ku akan setia di sini
menemani…

sentuhanmu
bagaikan tangan sang dewi cinta
yang berhiaskan bunga asmara
dan membuatku tak kuasa

di setiap arung gerak
tersimpan di hati kecilku
bahwa dirimu terindah untukku

ref2:
selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernapas
selama Tuhan masih mengijinkan
kuingin selalu menjagamu

selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernapas

No comments: