Followers

Saturday, July 18, 2009

...selama aku masih bisa bernafas,masih sanggup berjalan,ku kan selalu memujamu...


INT.RUANG TAMU .AKU - NIGHT (aku kene ikut Jai la..hahah jadikan format blog aku ni ke Final Draft..ahaks..sambil menulis blog,sambil practise scriptwriting format aku..hihik,credit to Jai)

V.O
Benar kadang kala, apa yang kita impikan suatu masa dahulu tidak termiliki. Itulah yang ku rasakan lewat saat ini dan atas kisah kisah lampau sedikit masa dahulu. Dahulu aku mendambakan itulah yang perfect buatku,he is my prince charming yang aku impikan sekian lama.Selama mana aku membandingkannya dengan yang lain,dia tetap menjadi yang teratas dan dia menang dalam segala sisi dan sudut. Begitu dia memenangi hati aku.Mungkin juga datangnya dalam hidupku sangat tepat saat dan ketikanya. Mungkin...
Kini hanya puing puing kenangan,umpama buih yang hilang di telan ombak lautan luas. Terdampar dan akhirnya hilang dalam arus deras yang bunyinya tenang. Rupa rupa ALLAH datangkan kilat yang memancar tadi,hujan gerimis yang buat tangisanku tika itu yang tidak reda reda.Fikirku orang tidak nampak kerana tangisku dalam gerimis. Setabah itu aku menyembunyikannya pada firasatku,kecuali yang menilai pada mata hati dan bening mata ini.Tiba tiba pelangi muncul buatku, sekian lama aku mendambakannya. Kini pelangi itu di depan mataku kini dan walau panas bahangnya di sisiku,kadang kadang sirnanya menyilaukanku,buat mataku masih pedih,buat ada tangisku dalam indah silaunya..Aku tetap bersyukur,kerana sudah terlalu lama aku mendambakan keindahan ini.Buih buih lautan aku tatap indah,walau ianya fitrah pabila ianya hilang ditelan arus deras.Aku yang di sini masih bersyukur berdiri teguh kerana rupanya ALLAH mengirimkan aku pepasir putih di bawahnya untuk aku tatap.Thank you ALLAH :-)

*busy to convert my full script to Final Draft format..huhu,add more comedy and scene inside SJS.Submit telemovie sinopsis to Singapore production and writing sitcom 26 episode proposal to one of the production.Menulis dan menulis lagi sinopsis yang separuh,suku dan tak complete untuk submit lagi,utk meneruskan kesinambungan karier dan iltizam :-).

Ya Tuhan,ampunkan dosaku kerna dosa ini lebih banyak dari buih di lautan. Aku tahu aku tidak layak ke syurgaMu,namun aku juga tidak sanggup ke nerakaMu.Sesungguhnya ENGKAULAH pengampun dosa dosa besar.

--------------------------------------------------------------------------------------

ASAS MEKAP
(atas permintaan Chek Niza kita…;-P)


1-Rapikan foundation menggunakan span.Ratakan perlahan lahan.Foundation harus sama dengan warna kulit muka. Untuk mengetahui akan ketepatan foundation pada warna kulit,sila sapukan sedikit pada tangan,bukan tapak tangan.

2-Letakkan concealer yang bertujuan menutup cela cela pada wajah.Dan tekap perlahan lahan.Harus diingat concealer harus lebih cerah daripada kulit wajah.

3-Sapu dengan berus besar transculent powder (bedak serbuk) ke seluruh wajah.

4-Jika mahukan sentuhan sedikit tebal atau mahu lebih menutup cela cela wajah,gunakan bedak 2 way cake.Ratakan dengan sebaik baiknya kerana,kadangkala boleh nampak terlalu tebal.

5-Gunakan foundation gelap dan sedikit gelap untuk disapukan pada tulang muka,dari bawah ke atas sisi telinga dan di tepi tulang hidung. Untuk menampakkan bentuk muka.Shading dan shaping ini bertujuan mengecilkan bentuk muka.

6-Lukis kening mengikut bentuk muka anda.Rapikan bulu bulu kening yang berselirat.Gunakan warna coklat dan kelabu.

7-Sapukan warna asas eye shadow di atas kelopak mata.Warna harus terang.Kemudian sapukan di atas kelopak mata dari luar kelopak mata ke dalam warna warna sedikit gelap atau warna kegemaran anda dan akhir sekali sapukan warna gelap di hujung mata.Gunakan tangan untuk hasil terbaik.Teknik eye shadow terpulang kepada individu masing masing,yang penting anda sendiri yang tahu warna apa yang sesuai buat anda. Perlu diingat warna baju,tudung dan eye shadow yang sama sudah ketinggalan zaman. Jadi harus kreatif menggunakan warna warna asalkan tidak terlalu kontra.

8-Sapu eye liner sama ada jenis cecair dan pensil.Cecair selalunya menampilkan hasil yang cantik dan tahan lama. Gunakan warna hitam.Sapu atas kelopak mata. Untuk hasil mata yang lebih besar dan galak anda boleh menyapu sedikit eye liner hitam di hujung mata dan boleh digunakan juga eye liner berwarna silver atau banyak warna yang ada dipasaran. Warna putih dan silver yang disapukan di bawah mata menampakkan mata cantik dan besar.

9-Sapukan highlight berwarna putih di atas hujung kening untuk mendapatkan hasil kening dan mata nampak sedikit jauh dan sapukan juga di tulang hidung.

10-Sapukan mascara dari bawah (tundukkan bulu mata dahulu) dan ke atas. Ada juga yang mengatakan dari atas ke bawah.Tetapi kebanyakan juru solek professional mengatakan dari bawah ke atas.Begitu juga dengan bawah mata,gunakan teknik zig zag untuk menyapu maskara.Digalakkan mengguna maskara kalis air untuk memudahkan mekap anda. Jika ingin menggunakan bulu mata palsu,gunakan gam yang telah ada tersedia jika anda membeli bulu mata palsu dan kemudian lekatkan perlahan lahan.Hanya rapikan dengan maskara sahaja.

11-Lukis bibir dengan pensil bibir dan sapu lipstik kegemaran anda dan oles akhirnya dengan pelembab bibir untuk menampakkan bibir kelihatan segar.

12-Sapukan pemerah pipi dari pipi ke tulang muka rata rata.Jika mahukan pemerah pipi tahan lama gunakan jenis krim.Senyum,ketika mengoles pemerah pipi,agar tulang pipi ketara dan pemerah pipi kena pada tempatnya.

Akhir sekali rapikan dengan bedak serbuk untuk sentuhan terakhir sekali lagi.Tujuannya untuk merapikan solekan agar solekan nampak gebu.

*menggunakan jenama Silkygirl,Maybelline,Stilla,Christian Dior,Kryolan,Dermacos,Revlon,ZA,Loreal

Make Up Artist Idols-Khir Khalid (yang menyolekkan Camelia,Dayang Nurfaizah & Nora Danish antaranya),Nurul Shukor,Zaimaliza Zainal,Suraya Anuar & Anis CS.

Tips Solekan
-Less is more,mekap yang minima nampak cantik kalau kena gayanya.Jangan jadikan penampilan mekap anda umpama wayang cina opera.
-Agar mekap tahan lama,selepas menggunakan conditioner,sapukan ais pada muka.Ini bertujuan menutup pori pori dan make up akan tahan lebih lama.
-Rajin rajin beli majalah dan beleklah solekan solekan model oleh jurusolek terkemuka di dalamnya.Kemudian jadikan diri anda sendiri model try & error anda.

Selamat Mencuba!;-)

1 comment:

niza salleh said...

tq yan, hehheeheh