Followers

Sunday, October 03, 2010

Raja Nur Azrinda - antara RM25 ribu,Cross Stich sarung telefon,pastri bijan & Giant Cell Tumor





Berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikulnya. Ini penderitaan yang dialami oleh pemilik wajah manis dan ayu berusia 21 tahun bernama ‘Raja Nur Azrinda’. Gadis manis ini menderita ‘Giant Cell Tumor’ semenjak beberapa tahun dulu dan sudah menjalani lebih daripada 20 kali pembedahan pada kakinya. Pusat Perubatan Universiti Malaya di wad Tingkat 9 Ortopedik itu menjadi rumah utama kepada Azrinda dan mamanya Makcik Ana yang menghuninya sudah sekian lama. Asing bagi kita semua,tetapi itulah kenyataan buat mereka anak beranak yang sudah menjadi rutin biasa menghuni wad tersebut. Makcik Ana,ayah Azrinda dan adik adiknya bergilir gilir menjaga Azrinda di wad tersebut. Malah adik beradik Azrinda dan ayahnya sendiri juga mengalami masalah kesihatan yang pelbagai. Ini dugaan buat mereka. Mereka mengusahakan perniagaan PASTRI BIJAN yang sangat enak rasanya dalam mengumpul dana bagi keperluan pembedahan Azrinda sendiri.

Kunjungan demi kunjungan aku,baik semasa penggambaran dan selepas penggambaran membuatkan aku makin belajar satu lagi erti ketabahan,kekuatan dan syukur. Betapa ada insan lain yang lebih getir dugaan mereka diuji Allah di muka bumi ini. Azrinda antara contohnya. Dia yang merupakan penuntut Komunikasi Masa UiTM terpaksa berhenti belajar hanya sampai ke semester 3 kerana Giant Cell Tumor yang dihidapinya. Malah Giant Cell Tumor ini juga masih baru di Malaysia dan antara penyakit dan rawatan yang baru dikenal pasti. Siapa sangka gadis yang aktif selama ini di dalam sukan dan pelbagai aktiviti luar kini terpaksa hanya duduk di atas katil putih hospital. Namun ketabahan hatinya dan seluruh ahli keluarganya patut menjadi contoh kepada kita semua. Dalam kesakitan dan penderitaan itu Azrinda masih mahu mengisi masa sakitnya,membantu mama dan papanya dalam hari tua yang berusaha keras mengisi tabung untuk rawatannya. Azrinda membuat sendiri cross stich sarung telefon dan beberapa aksesori kecil lain dalam mengisi masa senggangnya dan semuanya itu dilakukannya untuk membantu mama dan papanya dalam rawatannya. Jernih mata Azrinda itu bagiku menyimpan kepelbagaian perasaan yang menghuni hatinya. Antara kasih sayangnya kepada ibu bapanya dan kekuatan dalamannya melawan dirinya sendiri dalam mengelak kesedihan melingkar dirinya atas kesakitan yang dihidapinya. Besi harus dimasukkan dalam kadar segera ke kaki Azrinda bagi membolehkannya balik ke rumah dan boleh menggunakan tongkat. Jika tidak Azrinda akan menjadi penghuni hospital selama kesakitannya dan tidak mampu berbuat apa2 kerana ketiadaan tulang dan besi mengakibatkan kaki kanannya hanya tersadai di atas katil. Ya Tuhan,penderitaan adik ini hanya bisa dijawab olehku dengan air mata dan dari sudut bening mata ini kerana aku tidak bisa membantu dengan wang ringgit.

Sms demi sms yang aku terima untuk bertanya khabar dari Makcik Ana dan Azrinda membuatkan aku mengganggap mereka ini seperti saudara dan darah dagingku sendiri. Malah seisi kes ‘Merisik Khabar’ itu jauh dari sudut hati aku tidak mahu hubungan itu hanya disetakat penggambaran sahaja. InsyaAllah selagi daya apa yang mampu dibantu,walau setitik dan secebis aku bantu,walau ini….saat ini hanya melalui ketukan di papan keyboard yang mampu aku bantu mereka. Moga moga bait bait ayat ini dapat membuka hati kalian di luar sana agar membantu Azrinda ini dalam apa cara sekali pun. Mungkin tika ini masa sukar buat mereka,tetapi bagaimana kita di suatu masa nanti yang tidak tahu apa dugaan mendatang di hari muka,mungkin lebih hebat lagi. Setidaknya juga ia menjadi bekalan buat ladang akhirat.

Sesiapa yang mahu membeli PASTRI BIJAN AZRINDA sila berhubung dengan Azrinda direct di facebooknya : Facebook Raja Nur Azrinda

Dan hulurkan bantuan anda walau berapa pun untuk menampung kos pembedahannya khususnya dalam masa terdekat untuk memasukkan besi di kakinya dengan kos RM25,000.00 (DUA PULUH LIMA RIBU). Jika ada badan korporat,organisasi dan individu yang sudi membantu,hanya Allah bisa membalasnya.

CIMB
1231-0086126-52-6 -RAJA NUR AZRINDA.

Semoga sumbangan anda mampu meringankan beban mereka. War warkanlah kepada insan lain. InsyaAllah ALLAH tahu apa yang kita tidak tahu.

No comments: