Followers

Thursday, November 12, 2009

KATA KATA~Eunos Asah

Eunos Asah 12 November at 09:56
Alhamdulillah! Akhirnya dapat jua ku tunaikan janji untuk menurunkan sebuah sajak ciptaanku pada September 1984 berjudul 'KATA-KATA'. Harap anda terima ia dan terpulang anda untuk mengintepritasikannya menurut hemat anda ketika menatap dan menghayatinya...

KATA-KATA

"...dalam banyak hal
aku selalu berkata-kata
hanya dengan lirikan mata
atau senyum selamba
dan selamanya
aku memang gagal
untuk melafazkan
kata-kata
kerana itu,
aku selalu kecewa
dengan kata-kata
yang tidak lahir
dari lidah keluku
walau aku tahu
hanya kata-kata sahaja
yang dapat melepaskan aku
dari belenggu ini
tapi,
aku lebih senang diam
dari berkata-kata
yang nantinya
yang akan membuat aku lebih kecewa
hanya kerana
kata-kata."

EUNOSASAH
September 1984

*Terbit di Akhbar Mingguan ARENA - Singapura -1984

Terima kasih Pak Eunos,sangat terharu!...


--------------------------------------------------------------------------------------

Persoalan Puisi?Sajak?Lirik Lagu?

Eunos Asah 12 November at 13:55

Pada hemat saya, Puisi asalnya dari b.inggerisn Poetry, samalah jika dalam bahasa Melayu SAJAK. Ada orang lebih senang dangan gunakan kekata Sajak tidak kurang pula yang lebih sukakan puisi kerana sebutannya kelihatan agak seni, halus mulus dan menusuk ke relung kalbu (jiwa).

Sajak sebutan bahasa Melayunya, tiada beda dengan Puisi tapi kekata SAJAK itu sendiri agak kasar sikit. bagaimanapun kedua-duanya sinonim dan memang digunapakai orang banyak.

Sajak atau puisi tidak tertakluk kepada mana-mana hukum perenggan. Ia boleh jadi Sajak Prosa, Sajak Konkrit, Sajak sebaris, dua baris atau sekajang penuh.

Begitu juga hukum bunyi atau rima (rythm) tidak tertakluk padanya, tidak seperti Pantun dan Syair mahupun Seloka.

Dari bait-bait puisi atau sajak boleh dijadikan lirik lagu. Asal saja pencipta lagu tersebut yang menghasilkan melody (irama)nya berjaya menyesuaikan dengan isi atau mesej (pesan) yang disampaikan pengkarya puisi atau sajak tersebut.

Tetapi, lirik (lyric) lebih tepat guna kekata 'larik lagu'. ia tersendiri, boleh saja berbentuk pantun, puisi, seloka, bahasa berirama dan sebagainya, tergantung kepada pengkarya itu sendiri mencoraknya.

Begitu pula Madah, ia merupakan kekata yang agak berkias ibarat dan bersembunyi dengan mesejnya. Tapi kekuatan madah dari ungkapan kekata yang disulam begitu rupa menjadikannya semacam pesanan dan pedoman untuk kita renungi maksud sebenar kekata tersebut. Semoga anda dapat mengikutinya.

*aku terpanggil bertanya kepada Pak Eunos tentang kekeliruan dan kekusutan ini.Alhamdulillah dan terima kasih Pak Eunos kerana sudi mengongsikan ilmu dengan aku yang sangat cetek ini dan aku lampirkan di sini untuk semua kita saling berkongsi pandangan Pak Eunos ini yang ku kira mungkin ada antara kalian yang tahu..hehe.Tetapi penting bagi aku yang 'kabur' dalam penulisan..:-))

No comments: