Followers

Sunday, January 30, 2011

Kenapa Aku Hadir Dalam Industri Ini?

Jalan depan rumah masih basah,hujan masih kasar menampar depan balkoni rumah. Bunyi hujan yang satu satu menitis tidak langsung menenggelamkan akan hasratku ini. Tentang apa yang ingin aku capai,apa yang ingin aku terokai dan apa yang aku mahukan untuk mendidik bangsa.

Aku mahu ulas di sini tentang visi dan misiku hadir di dalam industri ini. Aku juga kerap ditanya rakan tentang ini. Kerap ditanya tentang industri,kerap ditanya tentang drama melayu yang klishe,kerap ditanya tentang industri perfileman dan drama yang malap dan kerap ditanya tentang isi yang entah apa2 hadir di kotak tv mereka. Paling menyakitkan hati,tapi hempedu yang harus aku telan...bila ramai mengatakan 'Sorrylah i memang tak tengok drama melayu','alah,i dah dapat teka ending dia macam mana','drama melayu,lagu tu lah dari dulu sampai kini'. Semua itu harus aku dan orang orang terdahulu dalam industri ini telan. Aku tidak salahkan penonton langsung,aku tidak salahkan masyarakat langsung kerana mereka berhak berkata apa saja sebagai penonton. Mereka bisa melontarkan apa sahaja yang terlintas zahirnya di depan mata mereka. Dan kita harus ingat penonton sekarang bijak menilai. Justeru bagi aku,tv adalah medium terbaik dalam mendidik anak bangsa,agama dan masyarakat.

Awal hadir dalam industri aku juga sudah awal awal terkena tempiasnya. Karya aku dicincang,isinya lohong dan lebih baik sikit dari sampah! Apa yang aku cuba sampaikan dalam lewat awal karyaku langsung tidak sampai kepada penonton. Tentu aku kecewa. Misi dan visiku hanya hadir untuk memberi moral yang besar dalam setiap karya karyaku! Mengapa masalah ini terjadi? Akhir akhir ini aku ditanya tentang ini. Aku jawab,sebenarnya adalah mentaliti kita sendiri. Kita sukar untuk menerima pembaharuan dan kotak fikiran mereka terutamanya yang bertindak memilih milih karya ini masih dibelenggu dengan kebiasaan lama! Tetapi aku tidak nafikan ada yang bijak menilai karya karya dalam bentuk baru. Antara contohnya drama bersiri Sindarela memberikan suatu impak yang besar kepada penonton. Mesej di dalam drama itu besar. Aku berharap pihak pihak stesen TV lebih mudah menerima pembaharuan dan paling penting mesej yang cuba si penulis sampaikan. Aku juga sedikit kecewa bila salah satu drama bersiriku di stesen gah tidak mampu disambung ke musim seterusnya atas alasan tidak ada iklan,padahal drama itu mampu memberi impak yang bagus kepada anak anak kerana ianya berkisarkan kisah Nabi. Kesal...! Tetapi siapa aku,aku juga harus faham kehendak pemasaran produk dan belenggu materi yang menghiasi dunia hari ini. Lantas di mana kebebasan berkarya ku?

Baru baru ini aku ditegur kerana skripku yang 'berat'? 'Berat'? Aku cuba menpositifkan diri untuk menerima teguran itu dari seorang yang berpengalaman. Ok,aku positifkan diri untuk meringankan skripku kembali. Tetapi masyaAllah rupanya payah untuk meringankan skrip rupanya. Penulisan aku berat sebelum ini? Tak pernah pulak ada orang tegur aku sebelum ini,malah bekas boss ku yang kini orang ke 3 besar di dalam stesen TV islam juga tidak pernah setitik komen akan karya2 ku sebelum ini walau kadang kala ku rasakan agak merepek. Boss aku kata,ianya logik dan relevan. Justeru aku tidak faham apa ertinya skrip dan penulisanku yang heavy. Arghh mungkinlah tidak kena dengan program itu sendiri? Ermm mungkinlah agaknya kan. Think positif in another way. Tapi aku mahu berkata kata tentang dokumentari. Ianya adalah salah satu wadah mendidik penonton,ianya doko...! sedangkan drama pun harus ada moralnya apatah lagi doko. Jadi kalau ringan,di mana moralnya,di mana sudut untuk mendidik penonton dengan skrip dan voice over? Adakah hanya melalui visual semata mata secara total? Justeru lagi bukankah gabungan visual yang hebat itu disimpulkan dengan skrip yang baik menjadi pakej yang lengkap untuk dipersembahkan? Aku masih keliru dan buat masa ini aku masih menulis dengan cara aku yang sarat dengan moral itu. Mungkin merepek pada setengah orang,tetapi aku mahu mendidik masyarakat dalam medium aku sendiri.

Atas dasar itu,atas kebebasan berkarya itu,atas tidak ada kekangan itu,atas ketulenan karyaku dan mesej yang aku cuba sampaikan tidak dicantas,maka kerana itulah lahirnya produksi ini. Aku bukan main main hadir di dalam industri ini,bukan juga main main di dalam apa yang aku tulis,bukan juga suka suka gila glamour untuk hadir di dalam industri. Tetapi aku mahu mesejku sampai. Aku mahu karya2ku dapat mendidik masyarakat. Aku mahu membongkar segala isi yang di luar sana tidak tahu dengan penulisanku yang sarat dengan moral. Doakan aku kawan kawan. Rasanya lebih senang untuk aku menerbit,mengarah dan menulis karyaku sendiri. Doakan aku walau ianya lambat atau cepat,walau 100 tahun lagi.

No comments: