Followers

Wednesday, January 19, 2011

Selamat Ulang Tahun Mak! - Nor Asisah Binti Abd Samad


Hari ini hari jadi mak. Aku sudah hantar sms pada emak tadi. Nak kacau emak untuk call tengah tengah malam ini aku tak sampai hati,sebab emak selalu tidur awal. Dulu emak tak macam tu,emak boleh berjaga dan tidur menjelang tengah malam. Kini sesuai dengan peningkatan usia,mak tidur cukup awal. Mak juga tidak sekuat dulu lagi. Ada anggota anggota badan emak yang sakit. Lutut dan kaki emak kerap sakit,terutamanya bila duduk lama. Mak jarang minum ais,tak boleh minum nescafe. Akibatnya kalau minum mak akan pening.

Aku tidak rapat dengan mak,sebab yang menjaga aku dulu dari 5 tahun hingga 16 tahun adalah arwah Opah. Tapi setelah pemergian Opah,emak mengambil alih tugasnya menjagaku. Aku kurang selesa berada di dalam keluarga emak kerana aku dibesarkan hanya dari tangan arwah Opah. Agak lama untuk aku menyesuaikan diri,sebelum aku betul betul menerima mak dalam hidupku kembali. Ada insiden insiden yang membuatkan aku tidak rapat dengan mak dan menjauhkan diri daripadanya. Ketika itu aku hanya fikir,mak tidak dan kurang sayangkan aku berbanding adik adik lain.

Beberapa tahun selepas itu ada insiden di Kota Bharu Kelantan yang membuatkan aku hanya dengan emak berdua. Sepanjang berjalan di pekan Kota Bharu itu ketika itu aku hanya menegur seikat rambutan gading kuning tepi jalan. Mak terus ambil,keluarkan duit dan bayar. Mak bagi aku. Simple kan...memang la seorang ibu itu biasa belikan anak benda...tp entah la kenapa,insiden yang satu ini membuatkan aku ingat satu persatu akan kasih sayang seorang ibu. Tiba tiba selepas itu mak berkata kata "Emak hanya nak tgok ko bahagia". Aku umpama mahu terjelepuk ke tanah,rasanya darahku tersirat sampai ke kepala. Pucat dan putih. Aku hampir tidak percaya itu kata kata dari emakku. Tiba tiba emak menangis. Emak menangisi akan kasih sayangnya padaku,menangisi akan kekurangan kasih sayangnya,menangisi akan kesilapannya. Ya Tuhan,betapalah emak sendiri yang meruntun hati anak dan mengakui akan silapnya. Aku kaku di situ melihat tangisan emak. Sehingga kami sama sama ke masjid berdekatan untuk solat juga,air mata emak masih terdapat sisa sisa. Sejak itu aku tahu emak sangat sayangkan aku. Walau aku ditinggalkan dengan Opah sedari kecil,walau aku jarang di beri duit belanja oleh emak,walau emak jarang tengok aku,walau emak tidak pernah ucapkan sayangnya seperti ibu ibu lain. Tapi itulah emakku,ianya banyak memendam di sudut hati. Dan kini aku mewarisinya memendam rasa,menyimpannya erat erat jauh ke dalam hati.

Seluruh adik beradik emak bangga dengan emak,kerana emak berupaya mengumpul harta dengan kudratnya sendiri tanpa suami. Selepas ayah pergi,emak tinggal sendiri mengharungi hidup di kota metropolitan ini membesarkan aku. Syukur emak dapat mengumpul sedikit harta sebelum mengambil keputusan berkahwin semula dan menjadi suri rumah sepenuh masa. Mak jarang tunjukkan kasih sayangnya. Mak antara yang sukar juga untuk aku melihatnya menitis air mata. Justeru aku tahu,kalau mak menangis itu tandanya dia benar benar sedih. Dan kini,sikap sukar mengalirkan air mata itu dan sikap berdikari yang satu itu diwarisi kepadaku. Aku banyak mewarisi sifat sifat emak yang keras kepala,keras pada keinginannya mencapai sesuatu dalam kehidupan. Keras menggapai cita citanya untuk memiliki sesuatu demi menuntut kesempurnaan yang diingininya. Aku dan emak sama,bagaimana aku mahu lari dari bayangan emak. Hatta rupa juga aku mewarisi emak.

Ada benda benda yang membuatkan aku berkecil hati,kerana aku manusia. Mungkin kerana aku sudah merasa tersisih sedari kecil. Tetapi aku buang jauh jauh tanggapan itu kerana aku sedar tidak ada ibu yang tidak sayangkan anaknya. Aku juga sudah menjadi Umi kepada ' 2 Malaikat Kecilku'. Jadi aku faham erti kasih sayang seorang ibu kepada anak anaknya.

Mak, Aida tahu ada yang mengguris emak sepanjang usia emak 59 tahun ini. Aida tahu emak ada berkecil hati. Aida tahu emak banyak memendam rasa kadang2 dengan karenah dan sikap Aida. Tetapi hari ke hari Aida juga menuntun hati untuk menjadi yang lebih baik dari semalam. Menjadi yang lebih baik dari kerjaya. Tidak ada kata untuk emak,tidak ada gantinya barang berupa materi atas segala pengorbanan dan kasih sayang emak. Hanya Tuhan yang tahu,erti cinta dan kasih ini pada insan yang melahirkanku hingga aku membesar ke saat ini. I LOVE YOU SO MUCH MAK & SELAMAT ULANG TAHUN YANG KE 59!


...pengalaman menjadi penawar,mengejar impi ke pintu syurga
duhai bonda bilakah akan?
ku kecapi kasturi
penebus maruah dan semangat lama...

...bonda akhirnya terbongkar jua rahsia
tangisan dan gurindam
keramat kasih sayangmu
keramat...kasih sayangmu....

No comments: