Followers

Sunday, January 16, 2011

New Semester,New Life,New Journey


Pemandangan hari pertama pendaftaran di Maahad Al Abbasiyah

Setiap semester baru persekolahan bermula,aku antara orang yang sibuk dengan persiapan persekolahan anak anak. Tahun ini juga mencabar kerana pertama kalinya menyekolahkan anak untuk menjejakkan kaki ke sekolah menengah. Apa yang pasti aku dapat jangka,perbelanjaan pastinya makin bertambah. Agak kelam kabut memilih sekolah mana yang sesuai untuk puteriku. Awalnya memang aku ingin menyekolahkan puteriku itu ke salah sebuah sekolah tahfiz. Penat browse dalam internet mengenai sekolah sekolah tahfiz terbaik di Malaysia. Aku memilih sama ada Selangor (pedalaman) atau Pahang. Congak congak aku memilih Pahang di Maahad Tahfiz Al Amin.Terus call dan malangnya mereka sudah menutup kemasukan ke maahad tersebut. Pening jugak aku selepas itu dan terfikir fikir di mana mahu menyekolahkan puteriku ini. Kemudian aku menelefon beberapa sekolah maahad tahfiz dan agama di Selangor. Masih penuh dan agak mahal. Pendaftaran semuanya tidak termasuk buku adalah RM1,000...hmm mahal! Dalam masa yang sama puas juga untuk memujuk puteriku untuk menjadi seorang hafizah. Akhirnya aku memutuskan untuk tidak menghantarnya ke tahfiz kerana keengganannya. Aku hanya memberi pilihan sama ada sekolah agama maahad,bukan sekolah menengah kebangsaan biasa. Cukuplah aku yang bersekolah di sekolah menengah kebangsaan biasa,aku tahu bagaimana silibus dan sistemnya. Bukan bermakna sekolah menengah kebangsaan tidak bagus,tetapi aku mahu yang lebih bagus lagi terutamanya dalam aspek keagamaan.

Dalam masa itu,mak dan abahku sibuk untuk aku menyekolahkan Tiqa ke kampung halamanku di Bidor Perak. Aku semakin keliru. Lantas aku browse lagi sekolah sekolah agama bagus di sekitar kampung halamanku. Abah menjalankan misinya terus ke sekolah yang aku katakan iaitu Maahad Al Abbasiyah...tp syg pengambilan dah penuh. Aku kecewa sekali lagi. Tapi aku percaya,Allah tahu rasa aku. Tiba tiba kami mendapat panggilan dari pengetua Maahad Al Abbasiyah yang terdapat hanya satu kekosongan lagi dan Tiqa di terima. Syukur alhamdulillah,impian jadi nyata. Impian untuk menyekolahkan anak walau pun bukan di tahfiz dikabukanNya. Lantas aku terus menyiapkan segala persiapan. Yuran bukan seperti sekolah menengah kebangsaan biasa,agak mahal sedikit. Tetapi tidak semahal maahad di Selangor dan WP. Apa pun syukur alhamdulillah. Semoga puteriku mampu mencorakkan diri dengan bersekolah di sini. Agama itu penting dalam pendidikan dan pembesaran anak anak. Aku sudah menjalankan kewajipan mengajar anak anak mengaji dahulu pada peringkat awal,tanpa menghantar ke ustaz/ustazah. Aku juga berpeluang menghantar anak anak ke sebuah Yayasan yang mengajar mereka erti tauhid yang sebenar. Syukur...dan kini peringkat menengah puteriku meneruskan legasi track agama itu. Syukur,syukur. Aku sudah siap sedia tanya Yassin puteraku,yang mahu atau tidak dia dihantar ke sekolah tahfiz dan menjadi hafiz. Yassin sudah bersetuju untuk memasuki tahfiz tahun depan. Doakan aku dapat mendidik anak anak menjadi khalifah dan serikandi yang diberkati dunia dan akhirat.

Bukan mudah mendidik anak anak. Dalam kerjayaku yang sangat terkejar kejar dengan skrip,shooting,meeting,dateline dan sebagainya ianya sangat mencabar dan kadang kadang hilang sabar. Justeru itu anak anak ku hantar ke asrama,bukan bermakna aku tidak sayangkan anak anak. Hanya Allah yang tahu perasaan seorang ibu bila anak itu tidak berada di depan mata. Tapi demi masa depan,demi agama...untuk aku sendiri yang memantau,aku yang tidak ada masa dan jahil ini...semuanya ini adalah pengorbanan. Dan Alhamdulillah aku dapat melihat hasilnya tidak sampai setahun. Anak anak lancar membaca jawi sehingga bila ke kubur,juga lancar membaca nama nama di batu nesan. Anak anak juga lancar membaca Al Quran dalam usia yang muda. Dan anak lelakiku sudah khatam dalam usia 11 tahun. Namun anak anak,harus dipantau dan aku perhatikan medium elektronik banyak menjadi anasir memudarkan agama kepada kita semua. Ibu bapa harus pandai mengekang...dan bukan mudah mengekang anak anak dengan TV. Aku ini juga masih lemah dan tertatih dalam berkeras memantau anak anak dalam pendidikan TV. Selain memantau siaran siaran yang mereka tonton,aku banyak memperkenalkan chanel chanel ilmiah yang membina minda mereka. Sebagai orang di dalam industri ini bagiku aku berhak mengetahui dan memilih lantas memberitahunya kepada anak anak. Satu lagi aku akan menonton bersama sama anak anak dan bila ada scene yang tidak sepatutnya aku akan memberitahu anak anak yang scene sebegini tidak patut ditonton.

Aku juga suka menyuruh anak anakku berfikir dan hujung ceritanya memberikan aku moral apa yang mereka dapat dari cerita tersebut. Alhamdulillah,anak anak sudah tertatih dengan apa yang aku ajar. Tetapi keterujaan anak anak pada drama2 kanak kanak,sinetron2 harus aku kekang sedikit demi sedikit. Banyak yang tidak bagusnya.

Teringat semasa mengandungkan ke dua malaikat kecilku ini,aku tidak putus membaca setiap malam Surah Yusuf,Maryam,Ali Imran,Kursi dan Yassin. Moga berkat surah surah ini ada pada anak anakku. Alahai bukan mudah juga menangani anak anak yang makin dewasa dengan kita yang semakin berusia. Anak2ku,tlg permudahkan Umi dalam segala urusan. Amin3x :-)

2 comments:

Kebaya Anggun said...

Salam...just need your comments...i plan nak hantar my daughter to maahad al-abbasiah coming 2013 ni.... sekolah tu ok x??

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin said...

@kebaya anggun...

Maahad Abbasiah tu OK.