Followers

Sunday, October 25, 2009

AL-FATIHAH Abg Basir (My Beloved Cousin Brother)


*Arwah,kanan sekali...

EXT.JALAN RAYA.AKU.FRANCIS-AFTERNOON

Trekking-Kereta meluncur laju membelah Lebuh Raya Persekutuan.

CU-Pesanan ringkas masuk dalam telefon

'Salam,Abg Basir meninggal...'

Aku pandang mesej itu,diam.Dalam ingatan aku nama itu hanya ada satu sahaja dalam hidup aku,iaitu seorang abang sepupuku.

AKU
Takkan la,walau mati itu benar...(dalam hati)

Aku tidak mahu bertangguh,nombor aku dail.

AKU
Assalamualaikum,siapa ni?

Suara hujung sana menjawab.

SUARA
Abg Hisham ni Aida..

AKU
Betul ke Abg De'r?Bila?Sakit apa?

ABG HISHAM
Betul,baru sangat ni,sakit jantung katanya...

AKU
Ok,Aida hanya nak sahkan aje
Terima kasih Abg De'r.

Aku tutup telefon.Aku pandang Francis.

AKU

OMG,my cousin brother pass away..
We can't predict..

FRANCIS
Oh...

Aku diam,terkesima.Aku mula mendail nombor2 emak dan adik beradikku.Malangnya semua nombor tidak berangkat.Aku geram.Aku taip mesej pada emak.Tidak lama selepas itu mak call aku.

MAK

Kenapa Aida?

AKU
Mak tak baca message ke?

MAK
Tak,kenapa?

AKU
Abg Basir meninggal mak!

MAK

Basir mana?

AKU

Suami Kak Ngah Salwa la,anak buah mak
Anak Mak Tua,siapa lagi...

MAK
Astaghfirullah,innallilah..

AKU

Aida,tunggu budak2 semua ni
Nanti ke sana teruslah..ziarah jenazah

Mak mengia2kan dan masing masing mula membuat perancangan untuk memberi penghormatan terakhir.

Dalam diam aku mengimbas segala kenangan dengan arwah abang sepupuku itu pada Aidilfitri lepas.Rutin kami seluruh keluarga memang menziarahi antara satu sama lain.Kebiasaan kami memang bersalaman dan mencium tangannya setiap kali berjumpa,kerana yang bernama 'abang'.Syawal lalu arwah sempat bergurau dengan aku.

ARWAH
Aida,bila nak kahwin?

AKU
Takde orang nak la Abg Basir
Asyik takde jodoh

Arwah pandang aku sepi dan simpati.

ARWAH

Takpe la Da,jaga je la anak anak

Aku senyum,sebaris ayat buat azimat meneruskan kehidupan.Tidak sangka itu rupanya ucapan yang terakhir.Arwah seorang yang aktif dalam sukan.Pelbagai piala yang ada di rumah Mak Tua ku kebanyakannya adalah milik arwah.Dari sepak takraw,bola,badminton dan sebagainya.Memang pemergiannya meninggalkan kesan dalam benak hati semua,kerana selama ini tampak dia sihat.Aku juga mengimbas arwah dan isterinya melalui hari hari sepinya bertahun tahun dulu tanpa cahaya mata.Namun mereka berdua sangat redha dan tabah.Sehingga Allah mengurniakan empat cahaya mata rapat rapat selepas lebih 10 tahun berkahwin.Syukur pada Allah.Kami seluruh keluarga ketika itu mengucap syukur.Kini arwah telah pergi,meninggalkan Kak Ngah Salwa yang penuh dengan kelembutan itu meneruskan kehidupan bersama empat anak yang masih kecil.Luluh hati kami bila melihat akan wajah sayu Kak Ngah Salwa dan air mata yang tidak putus putus mengalir.Aku faham akan perasaannya,sebagaimana aku memahami takdir perjalanan 'ketiadaan' seorang suami hampir 7 tahun lamanya.Cuma yang berbeza berpisah hidup dan mati sahaja.Aku peluk Kak Ngah Salwa,aku dakap.Semoga aku mampu memberi kakak sepupuku ini akan ketabahan.

KAK NGAH SALWA

Aida,doakan Kak Ngah tabah...

Aku mengganguk,diam.Ada tangisan dalam hati.

Aku ada bila membaca Yassin,sehingga saat memandikan,mengafankan dan bila seluruh keluarga sembahyang jenazah.Hatta jenazah di bawa ke Tanah Perkuburan Islam Jalan Kuari Cheras juga aku ada.Mataku sendiri melihat jenazah dimasukkan ke dalam liang.Oh tuhan,inilah yang dikatakan segalanya dengan berkat ketentuanMu.Segalanya bukan milik kami sebagai hambaMu dan kepadaMu jualah kami kembali.Bila talkin dibaca,aku dan seluruh keluarga melaut sebak.Berakhir segala galanya dan tunggu kebangkitan ketika hari kiamat nanti.

3 comments:

Misz ryN said...

sedey nyer kak eda....menitik air mate na bace....sayang sgt kt die...x dpt nk bayangkan die da xde....kitaorg satu family terase sgt2 kehilangan die....mintak doakan arwah di masukkan di kalangan org2 beriman....kalo tgok dr cara die meninggal..mmg sgt mudah dan muka die x lepas ngan senyuman....sedey sgt....

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin said...

Sabarlah,hanya Al-Fatihah menjadi butir perantaraan kasih sayang kita kepadanya.Allah pasti meningkatkan darjatnya atas segala kebaikan/amal yang pernah dilakukannya sepanjang hayatnya,InsyaAllah.

elmaaniq said...

takziah